lørdag 20. august 2011

Saltstraumen og tur langs Futelva

Denna dagen har vært en skikkelig utfluktsdag! Ettersom det var så fint vær og fordi studenter får gratis buss ut august, bestemte jeg meg for å dra for å se på Saltstraumen. Den er helt utrolig med mange virvler og er jo også verdens sterkeste tidevannsstrøm. Jeg så en båt som hadde motoren på for fullt, men rikka seg ikke så veldig langt per meter - hastigheten på strømmen er faktisk 40 km/t!!! Det var iallfall gøy å ha fått med seg når jeg først bor så nærme denne store verdensbegivenheten.

Jeg står på brua over Saltstraumen og ser mot Bodø:

En av virvlene:

Kirka fra 1886 ved siden av Saltstraumen:

Etter den halvtimes lange bussturen hjem igjen (pluss at bussen var 10 min. forsinka), gikk jeg ut på tur igjen - denne gangen over jernbana, ut i noen skogsområder og over noen åkre før jeg havna nedover langs Futelva og hjemover. Møtte litt av hvert på turen;

Død spissmus:

Sopp:

Gal dame:

Blomst ved sti:

Bær:

Fossefall:

Lilla blomst:

Larve som på mystisk vis havna på puppen min:

Denne perfekte dagen blei avslutta med "Amandaprisen 2011"!

2 kommentarer:

  1. Hehe... Den gale dama og larva på puppen hennes likte jeg... Hehe... Kult å virkelig å ha sett straumen da... Flink til å ta bilder er du åsså... :-D

    SvarSlett