fredag 19. august 2011

En mislykka sykkel(tur)

Den hersens sykelen min har vært dum ganske lenge når det gjelder gir, bremser som ikke virker helt og vaiere + at bremsene tar skeivt. Sykla til byen i dag for å få fiksa det på G-sport, ettersom jeg har to år gratis service på den, og fordi ingen bussjåfører godtar sykkel inne på bussen - selv om det står at det er lov inne i brosjyrene. På vei til byen var jeg i ferd med å sykle over et fotgjengerfelt i det kjedet glipper og jeg faller ned og fram, midt på stanga for deretter å stå bøyd på asfalten med en sykkel i den ene hånda - AUUU!!!

Sykkelen:

Jaja, iallfall så kom jeg meg til byen og sa hva problemet var.
- De justerte litt på bremsene og gira og sa at jeg skulle prøve å sykle en runde. Jeg prøvde en bakke, men da fikk jeg ikke gira til 1. gir.
- De justerte på gira så det ikke skulle være mulig for kjedet å hoppe av. Jeg måtte sykle en runde til, men fant ut at en vaier dreiv og hoppa ut av festet sitt hver gang jeg gira til lettere gir.
- De festa alt rundt det festet så hardt de kunne og sa at jeg kanskje gira feil og at det var problemet. Jeg fortalte at jeg hadde hatt flere sykler gjennom livet, men at ingen av dem har hatt noen girproblemer.
- De sjekka hele vaieren ned til giret og fant en knekk i selve vaieren. Jeg skulle en runde til, og denne gangen funka gira bra, men jeg fikk ikke gira til det tyngste giret.
- De justerte gira så det skulle være mulig å gire mellom alle tannhjula. Jeg sykla litt til og fant ut at kjedet slura i metallet på begge sider av "girskifteren" på tannhjula foran. Denne gangen satte han ene reparatøren seg opp og prøvde å sjekke sykkelen. Han klarte å tråkke av kjedet og ødelegge plastringen utapå tannhjula foran.
- De skifta ut hele pakka med tannhjul foran + pedalfestene. Jeg sykla litt til og hørte nå at bremsene tok veldig ujevnt igjen.
- De fant ut at sjøten i felgen var veldig utstikkende og bestemte seg for å pusse ned den for å få en jevnere bremsing. Problemet var at de ikke hadde mer pussepapir, så de skulle ringe meg når de var ferdig med å kjøpe det og pusse på felgen. Jeg gikk og kjøpte et grønt antrekk til Trafikklysfesten. De ringte og jeg var tilbake. Nå funka bremsene godt og bremsa jevnt, men kjedet hoppa litt opp og ned som det ville. Han fyren sykla litt til på den og sa at han helst ville ha bytta ut de girklossene til noe bedre som var mer nøyaktig, men det kan han ikke gjøre før på mandag.

Jeg har altså brukt fire timer på å vente på fiksing av en sykkel som jeg ikke en gang fikk ta med meg hjem! Da var det bare å finne seg en buss å ta hjem - den var bare 18 min. forsinka! Jaja, kvelden blei da litt lysere da Solveig fikk meg med ut en tur til noen andre folk i naboblokka mi.

3 kommentarer:

  1. En herlig historie - hehe.......
    Jeg fikk i alle fall en god latter selv om jeg har hørt om denne reisen tidligere. Flink til å fortelle du :-)
    klem

    SvarSlett
  2. Hehehehe.... Ja, nå har du fått bytta ut det viktigste på sykkelen, så den har blitt en mye bedre sykkel enn du kjøpte... ;-) Ikke dumt å være såååå tålmodig som du er.... Klem :-D

    SvarSlett
  3. Ja, den kan vel ikke fortelles mange nok ergerlige ganger! ;)

    SvarSlett