torsdag 30. september 2010

Stammtisch og middag hos Kerstin

Forrige uke var vi ute en tur med klassa i anledning utvekslinga av kumlokk mellom Kristiansand og vennskapsbyen Münster, og i går bestemte vi oss for å treffes igjen litt mer formelt. Det blei til at vi skulle møtes på "Vera Pizza" i byen klokka 18.00, og alle tyskspråklige var hjertelig velkomne. På ettermiddagen lagde jeg dermed en gruppe på facebook, "Deutsch in Kristiansand", så det skal bli litt lettere å følge med på hva vi gjør for de som ikke går i klassa. Jeg sendte ut invitasjoner om "Vera Pizza" til noen i blokka, og selv om det bare var en time før vi skulle treffes, fikk jeg noen av dem til å komme. Dermed satt vi, litt over 20 personer, ved et langbord lagd av tre langbord. Lærerne våre var også med, og det er vel en av de få gangene hvor de tyskspråklige kan prate tysk med noen voksne her i Norge. Det blei iallfall en suksess som vi skal gjenta uka etter studieuka vår (uke 40). Vi tenkte kanskje å få leid et auditorium for å se på film der, og da sa lærerne våre at de kunne hjelpe til med reservasjonene.

Ene sida av langbordet:

Litt av andre sida:

Meg og Hanna:

Pizza:

Jeg klarte å svare på en del spørsmål i litteraturtimen i går også, og jeg fikk fram sammenlikninga med at alle innbyggerne i den lille byen, som milliardærdama er på besøk hos, sto sammen om å bytte inn mannens liv for en milliard. Symbolet var at alle hadde kjøpt varer hos denne mannen og satt alt på krita (det viser at de allerede lever på tanken om at de har penger), og i tillegg hadde de kjøpt seg nye sko – gule sko. Alle gikk rundt i gule sko utenom mannen selv, og han hadde til slutt ikke noe sted å søke trøst.

Nå har jeg vært flink til å rydde rundt i leiligheta, vaska den og vinduene, skifta på senga, vaska klær og pakka litt. Jeg drar nemlig til Oslo på høstferie (egentlig studieuke), og har fullt opplegg fram til jeg kommer hjem igjen søndag kveld i neste uke. Marcel og jeg var invitert på middag hos Kerstin og Dominik i dag også, og der vanka det ekte østerrisk kost. Kerstin ville ha en takk-for-at-du-var-med-som-oversetter-til-Kragerø-middag for meg, og i dag var dagen her - nam!

Dominik og Kerstin forbereder:

 Herlig middag:

Vorspeise/Nachspeise:

2 kommentarer:

  1. Kjempefint at du har laget denne facebooksiden. Toppers tiltak, som jeg er sikker på at mange er takknemlige for. Mammaklem.

    SvarSlett
  2. Takk for det - ja, jeg håper at vi får praktisert tysken (både for de norske som lærer og de tyskspråklige som ellers prater mye engelsk) også mens vi studerer her i Kristiand. :)

    SvarSlett