tirsdag 21. september 2010

Baneheia og søndagsmiddag

Så kom søndagsturen da vi skulle utforske nærmiljøet til fots. Alle tyskerne (inkludert de fra Sveits, Østerrike og meg) bestemte seg for å gå på tur i Baneheia for å nyte været. Jeg kan ikke hjelpe for at jeg hele turen tenkte over hvor Baneheiadrapene var begått, men sa ikke noe til de andre "tyskerne". Det var visst bare fryd og gammen hos dem. Vi så noen fine frosker, padder og en nydelig sandstrand før vi satte oss på en liten øy og hadde piknik. Da eplespiserne var ferdige, kom en and og spiste opp skrottene. Det var ganske morsomt å se på. Den sleit litt med å rive løs biter, men etter en time var vel den første biten svelga.

Folka på tur i Baneheia:

En fin padde på stien:

Anda som spiste epleskrotter:

På vei nedover mot byen igjen fant vi en ganske stor stein som var oppå et ganske lite fjell. Dermed endte det med at jeg klatra opp der og nøt utsikten.

Sandra og Kerstin litt under meg:

Vi stakk innom en 7-Eleven i byen og drakk litt kaffe og kakao før vi begynte på hjemturen. Men før vi kom oss ut av byen, ble det et stopp ved fontenene på havna. Så stilige fontener vi har her i Kristiansand! (Ja, jeg kan si "vi", for nå bor jo jeg også her - selv om jeg ikke er så kjent.)

En av de berømte fontenene:

På vei over broa til Lund, fikk vi også treffe noen andre tyske fjes. Andrea & co. hadde dratt på fisketur i byen. Med kun en liten fangst fra hele helga, var det nok bra de hadde nok av øl med seg for å trøste"drikke".

Fiske"u"lykke:

Vel hjemme var det klart for ordentlig søndagsmiddag med dessert. Sabine og Lisi hadde fått oppgaven med å lage middag, og jeg fikk en utfordring av Sabine med å lage en dessert helt uten sukker. Det endte med at jeg lagde sjokolademousse ut av en kokesjokolade, egg og vann i tillegg til å steke eple- og pærebiter i smør og kanel. Med litt banan ved siden av og kesam på toppen, må jeg faktisk klappe meg selv på skulderen. Dette var NAM (med store bokstaver) uten så alt for mye sukker (riktignok litt i kesamen og kokesjokoladen). Hovedretten blei potetgulasj med pølsebiter og diverse anna - også nammis! Gjett om vi blei mette. Men veit du hva man da gjør i Østerrike? Jo, man fyller opp magen med litt til. Dermed gikk Lisi for å hente en flaske med hjemmelaga likør, og jeg tok fram våre berømte schnappsglass (bedre kjent som eggeglass).

Potetgulasj på østerrikisk vis:

Min herlige mix-dessert:

2 kommentarer:

  1. Herlige bilder og opplevelser... Nam, sier jeg også... Gleder meg til du skal lage dessert til oss også... eller....? hehe.... ;-) Klem fra mamma.

    SvarSlett
  2. Ja, kan lage detta - kjempegodt!! Kommer ca halv ni på fredag 1.okt.

    SvarSlett