søndag 19. september 2010

Besøk av foreldre og båttur

Da er adressa mi i år: Marviksveien 98, leil. C212A, 4632 Kristiansand. Dublettbolig er altså sånn at jeg deler kjøkken og bad med ei anna, men har egen stue og et rom på hemsen der jeg har seng, skrivebord og et stort klesskap. Det er også en trapp og dør inn på et slags loft oppe på hemsen hvor det står en data og noen andre småting. Dette er også nødutgangen, så jeg lurer på om folk klarer å hoppe over dataen osv. i panikk hvis loftsgangen må brukes. Håper vi ikke trenger å tenke på det, da.

Her er stua mi:

Kjøkkenet:

Rommet mitt på hemsen:

Forresten har det allerede vært tre netter der brannalarmen har gått. Jan, en fra Tyskland, måtte unnskylde seg to ganger for samboeren sin, som disse gangene hadde kommet hjem fra fest og ville lage seg en pizza som nattmat. Det endte med at han sovna fra dem begge gangene, for så å måtte punge ut for brannbilen og sikkerhetsvakta til SiA (forreningen som eier studentboligene, kaféen på skolen, treningssenteret Spicheren, barnehagen ved sida av skolen og mye anna) som kom til unnsetning. Så - da sto vi der ute på parkeringsplassen ikledd pysjamas (eller vanlige klær for de som ennå ikke hadde lagt seg) og frøys, mens brannfolka fulgte etter Jan inn i ulehuset.

Samboeren min heter Sabine og kommer fra Østerrike! Hvor perfekt er ikke det? Så, da går det i tysk både på skolen og hjemme. Hva mer kan jeg ønske meg når jeg nå har fått studieplass, leilighet og tysktalende samboer? Livet er herlig!

De første dagene på skolen hadde vi datakurs der vi lærte systemene ved IT-avdelinga der, noen koselige tysktimer og faddergruppeordninger som viste oss rund på universitetet tok oss med på masse forskjellig på ettermiddagene. Var med på noen vorspiel der jeg blei kjent med noen sykepleierstudenter og noen i tyskklassa. En av dagene kjørte vi også "City Train" rundt omkring i Kristiansand der vi blei vist Norges eldste sammenhengende trehusbebyggelse, fisketorget, en utstilling av sandfigurer på havna og mye mer.

En av sandfigurene:

Johanne fra Øytun (gikk fotolinja) går også på UiA! Uti uka så jeg faktisk et kjent ansikt til: Petter fra LRK Vannpolo! Han studerer til å bli førskolelærer. Jeg er imponert over hvordan verden kan være så liten! Marie fra Kristelig Gymnasium (videregående) traff jeg også her om dagen, og hun studerer "Musikk Årsstudium"! Wow, går det virkelig an at jeg, som ikke har bodd i Kristiansand før, går på samme universitet som folk jeg kjenner fra videregående, vannpoloen og folkehøgskolen? Stilig!

"Hei, du. Er det en stall i nærheten?" Det var visst en hest som kom tuslende forbi meg da jeg skulle hjem fra skolen. "Ja, det ligger en ganske stor en opp den bakken der." Stallen er altså rett ved siden av universitetet med bare en liten skog i mellom. Da blei turen hjem litt lengre den dagen. Jeg tok turen opp bakken og kosa med noen hester og en supersøt ponni før jeg traff en mor som viste meg dattera sin hest. Fikk skrevet opp nummeret mitt sånn at de kan kontakte meg om dattera trenger fri en gang i blant. Koselige folk der!

Den første helga etter innflyttinga kom mamma og pappa nedover med takboksen, bagasjen og hele bilen full av "flyttelasset" mitt. Brukte lørdagen på å pakke ut alt og få ting på plass før vi dro ut for å bruke opp litt penger. Det foregikk ved at vi tok turen til Rema 1000 og fylte opp en hel handletralle med mat og diverse andre ting. Denne lørdagen (21.aug.) gikk vi ut og spiste på restaurant for å feire bryllupsdagen til mamma og pappa som egentlig var forrige helg.

Biff, rødvin/øl og nydelig tilbehør:

Ellers tusla vi rundt i byen:

Og så fant mamma et fint piano på fisketorget:

Hadde en koselig helg med mamma og pappa før de tok veien hjem igjen på søndagen. Pappa lagde forresten ordentlig god og hjemmelaga søndagsfrokost til oss. Gjett om jeg kommer til å savne det! Å våkne til lukta av nystekte rundstykker, og pipinga fra klokka som forteller at de perfekt kokte eggene er ferdige.

Utpå dagen dro jeg ned til havna med Sabine og Lisi (venninna til Sabine, også fra Østerrike) for å dra på en båttur langs kysten. Litt vind, men ellers strålende vær!

 Sabine og Lisi foran "Sjørøverskipet":


Meg og Sabine ombord:

De mest fantastiske reglene som gjaldt under turen:

Utsikt akterut:

1 kommentar:

  1. Tusen takk for en kjempekoselig og dyr (hehe....) helg. :-) Vi savner deg også veldig ved søndagsfrokosten, men vi får nyte de dagene vi får sammen. :-) Hjerteklem fra mamma.

    SvarSlett