søndag 19. september 2010

Café, kino, International Dinner og Dyreparken

Jeg har kjøpt meg årskort på treningssenteret "Spicheren"! Studentpris var 2900 kr. (!!!), men med sponsing fra mamma og pappa, var jeg veldig fornøyd der jeg gikk med et nytt medlemskort på plass i lommeboka. De har alt mulig du kan tenke deg der; svømmebasseng, klatrevegg og buldrerom, spinningsal, step/styrkesal, bokse/bodycombatsal, vektrom og vanlig helsestudio med apparater - i tillegg til de hallene det er volleyball, futsal, badminton, basket, håndball og innebandy. Det går også an å melde seg på forskjellige timer med instruktør for å få litt ekstra "pushing" på trening, og for det meste er det det jeg har vært med på (pluss klatring og svømming).

En vellykka tur med båten førte til at jeg blei kjent med enda flere utvekslingselever. Mandagen etter dro jeg sammen med noen fra Sveits, Tyskland, Østerrike og Romania på "pub til pub" i byen, og så satte vi oss på en café. Må bare innrømme at den varme sjokoladen ute i sola med krem var mye bedre enn å være inne på en pub der det skjedde minst mulig.

Sabine, Sandra, Bianca og meg på vei til byen:

Lisi, Andrea og Steffi på caféen:

Så kom dagen det var halv pris på alle kinobilletter, og da blei det fart på oss. 50 kr. for en billett (svinedyrt, spør du meg!) var visst kjempebillig. Etter at vi hadde vært på McDonald's og fått i oss litt å spise (McDonald'sen i Kristiansand er visst den i Norden som har finest interiør - den ligger i en tidligere bankbygning), gikk vi innom Kiwi for å kjøpe litt godteri som ikke lager lyd (vi må passe på å være stille i en kinosal, fortalte jeg dem). "Er du sikker på at vi får lov til å ta med oss medbragt godteri inn på kinoen?" Det var en av tyskerne. "Hæ? Hvorfor ikke?", svarte jeg med et så forbløffa ansiktsuttrykk at de andre bare sto og smilte. I Tyskland må man nemlig kjøpe godteriet på kinoen hvis man skal ha noe. Jaja, da lærte de iallfall en forskjell her (i tillegg til de dyre prisene, som vi allerede har diskutert i det uendelige). Filmen vi endte opp med å se var "Inception". En utrolig psykoanalyserende film der man går inn i forskjellige drømmeverdener og endrer historier ved hjelp av en dyktig arkitekt. Fasinerende å følge med på!

McDonald's "de'luxe":

Lisi prøver å finne noe billig godteri som ikke lager lyd:

Denne helga starta med en "International Dinner" der vi lagde en liten rett fra vårt land, og fikk så smake på litt fra hver av dem. Det ble en stor suksess med mange som dukka opp i felleskjøkkenet i blokk C her på "Roligheden", men de italienske pizzaene var visst det største problemet. Når man sier at middagen begynner klokka fem, er det ikke da klokka fem? - Eller seinest halv seks? Seks? Sju? Åtte? Ja, det betyr visst klokka åtte i Italia. Det blei iallfall stor jubel der de sneik seg inn døra med to store pizzaer (som naturlig nok ble en slags etterdessert). Det var en del land som var representert; Norge, Tyskland, Sveits, Østerrike, Romania, Nederland, Mexico, Frankrike, Spania, Italia, USA og Jamaica (håper jeg huska de fleste).

Her er gjengen utpå kvelden:

En tur til Dyreparken er obligatorisk når man bor i Kristiasand, og 1. september var det gratis for alle studenter. Tok bussen rett etter skolen og dro av gårde til "Afrika" og "Kardemomme By" sammen med folk fra UiA. Det er utrolig lenge siden jeg var det sist, så jeg gikk rundt som en liten unge for å prøve å få med meg mest mulig før de stengte. Da jeg kom meg opp til de nordiske dyra, fant jeg en utrolig snill elg som satte fram hodet så vi kunne klappe den i panna! For en opplevelse. Jeg sto og strøyk denne store og farlige elgen midt mellom to gigantiske blodige horn. Den dreiv nemlig å felte pelsen på horna så den etterhvert kan få nye. Det var en morsom giraff på savannen som gikk fram og tilbake foran oss, men da den var nesten borte ved oss, bråsnudde den og gikk motsatt vei igjen. Sånn holdt den på helt til jeg faktisk måtte gå videre for å få med meg noen flere dyr. Etter at dyreparken stengte, dro vi til badelandet en tur og prøvde ut innendørsanlegget med noen utrolig morsomme sklier. Den ene hadde til og med lysende farger midt inni mørket.

Elgen:

Jerv:

Kardemommeloven i fengselet i Kardemomme By:

Kamelene i Kardemomme By:

På vei til "Afrika":

Giraffen som ikke kunne stå stille:

Skomakergata:

I reptilhuset:

4 kommentarer:

  1. Ser jo nesten ut som om du koser deg :-) Koselig og lese bloggen din så her må jeg nok følge med videre. Ønsker deg en flott søndag. Stooor klem

    SvarSlett
  2. Hei didelidi!
    Så fint du har fått det! Og jeg kan meget kry og stolt erklære at jeg vet hvor UiA og Spicheren ligger i forhold til hverandre ^^
    Har du vært inne på kirkegården ennå? Der er superfint å sitte på en benk og ta en kaffe på en solrik høstdag. Med mindre du får plagsomt selskap vel og merke... Men anbefalse ellers på det sterkeste =3
    Klæm fra mæ!

    SvarSlett
  3. Hehe, ja jeg sykler ofte gjennom der når jeg skal til universitetet. Ingen uvelkomne besøk ennå, men de kan nok komme hvis jeg tar meg tid til å sette meg ned på den benken. Ja, jeg har det egentlig kjempebra etter en litt hard start. Nå er jeg livsnyter på heltid! Var i boranisk hage (kommer nok et innlegg om det etterhvert også) i dag og så mye utrolig. Håper du også har det bra :D Stor klæm tilbake!

    SvarSlett
  4. Så herlig å se at du opplever så mye koselig og givende... Så mange herlige mennesker og dyr... Stooor klem fra mamma.

    SvarSlett