tirsdag 21. september 2010

Neuschwanstein, Münsterkumlokk og Apfelstrudel

Fredag 17. september: Jeg har hatt min første obligatoriske prøve! Det var en muntlig presentasjon om hva vi ville innenfor Tysklands rammer (eller et tysktalende land). Valget mitt blei historien til slottet "Neuschwanstein" i Bayern. Fortalte først lenge og vel om "König Ludwig II. von Bayern", og så hvorfor slottet blei bygd og hvordan det ser ut. Kommentarene jeg fikk fra Frau Franz, var "fint, fin power point og fin uttale. Fint at du snakka så tydelig og hadde publikumet med deg". Alt i alt altså: Fint! Vanskeligere trenger det ikke å være. Fortalte også om da jeg var på slottet selv i 2007. Jeg var med videregående på utvekslingstur til Dinkelsbühl, så da dro vi også for å besøke Rothenburg og Neuschwanstein en dag.

Schloss Neuscwanstein:

Etter skolen var det en markering i byen der vennebyen til Kristiansand, Münster, og Kristiansand utveksla et kumlokk. Det skjedde omtrent midt i Markens, og etter den lille seremonien møtte jeg opp på en kafé der resten av klassa satt (jeg var hjemme og ordna diverse ting før det). Vi prata noen timer til jeg måtte gå. Vi skulle nemlig lage "Apfelstrudel" hjemme som dessert til en fellesmiddag, som skulle være i felleskjøkkenet til blokk B. Denne gangen skulle vi bare ha med folk som bodde i "Roligheden", men etter en liten runde, fikk Franzi også lov til å komme. Hun er ei jente fra Tyskland som nettopp har kommet til Kristiansand for å jobbe som au pair. Hun fant meg (ikke overraskende) på facebook fordi jeg hadde Kristiansand som min "Derzeitiger Wohnort". Så, etter å ha bakt to pølser med Apfelstrudel, gikk jeg ned og tok henne i mot. Kvelden blei meget vellykka, men vi blei vel fort enige om at de fløtegratinerte potetene til franskmannen Tristan ike akkurat kom øverst på lista. Etter en lang middag rydda vi, før det var på tide med noen runder UNO. Jeg vant til og med en gang - moro!

Klare for middag:

Vår nydelige Apfelstrudel:

1 kommentar: