mandag 11. oktober 2010

Kon-Tiki, epler og fårikål

I helga var Sabine og mange andre fra UiA i Oslo, og på lørdag var jeg sammen med dem rundt omkring som en "guide". De hadde dratt fra Kristiansand med toget til Bergen, tatt "Hurtigruta" til Trondheim, toget til Oslo og skulle dra søndag kveld med toget tilbake til Kristiansand. Jeg møtte Sabine og Lisi på "Kon-Tiki"-museet, og så traff vi resten av gjengen på kaféen ved "Fram"-museet. Det var godt å sette seg ned med en varm og sprø vaffel med kakao til.

Det komiske i dette kafébesøket var det dama bak disken sa. Jeg måtte nemlig spørre om det var flere vafler igjen - ettersom fatet ved siden av kassa var tom (dette sa jeg selvfølgelig på norsk). Hun presterer da å forklare at hun må gå inn bak til kjøkkenet og høre om hun kan få ut noen fler, fordi de foran meg i køen hadde kjøpt alle som lå der fra før - på TYSK! Som jeg lo. Greit nok at jeg sto bak ei fra Sveits, men jeg bestilte jo på norsk. Hvor glemsom går det an å være?

Kon-Tiki:

Folka foran "Fram"-museet:

Deretter tok vi båten til Aker Brygge, så Rådhuset, Nobels Fredssenter og Nationaltheatret før vi gikk opp til slottet og tok noen bilder av/med gardefolka. Gikk hele "Karl Johan" nedover og endte opp i narkohølet foran Østbanehallen. Tok en tur innom Oslo City også, men så måtte folka til hostellet for å sove (de hadde bare sovet to timer på toget fra Trondheim om natta).

Rådhuset:

Sandra og Kerstin foran slottet:

Kerstin og Adriana med en sur gardefyr:

Søndag tok jeg siste finpussen på rommet mitt, pakka og henta epler ute. Det var en hel bærepose med epler jeg fikk plukka opp (ikke medregna de jeg kasta vekk fordi det var mauer eller mark inni), og inne var mamma i full gang med å skrelle epler fra de foregående dagene, og pappa lagde noen eplekaker. Tarzan, nabokatta, kom også en tur bort til meg for å finne ut hva jeg gjemte i posen, men gikk igjen da jeg ikke hadde noe spiselig til ham.

Til middag vanka det fårikål, og kort tid etter satt jeg på bussen på vei til Kristiansand. Etter å ha hørt ferdig lydboka "Momo" (som vi skal diskutere og analysere på tirsdag i litteraturtimen), sov jeg noen timer før vi rulla inn ved "Rutebilstasjonen".

Fårikål:

2 kommentarer:

  1. Hei Heidi Marie! Jeg har også tatt tysk årsstudium!! Du må hilse Siegfried!! Han er genial:) Kos deg med Momo:) Hilsen buddy-ingvild

    SvarSlett
  2. Så gøy! Ja, skal jeg gjøre :) Hehe, takk for det ;) Sees i kveld! Gleder meg :)

    SvarSlett