tirsdag 13. september 2011

Osmoregulering hos fisk

Da var det tid for den første laben i zoofysiologi - å finne ut litt mer om osmoreguleringa til fisk. Vi brukte laks fra merda i Bukta, bedøvde dem, tok blodprøve og analyserte både plasmaet og blodet med forskjellige måleinstrumenter.

Solveig og Caroline måler og veier fisken:

Så tar vi blodprøve:

Som vi analyserer med I-STATen:

Bente hjalp oss med glukosenivået:

Og analyseringa av blodplasmaet:

Ida, Ane og Linnea snart ferdig med laben:

Og til slutt satt vi igjen med en oppdelt fisk:


Kvelden har jeg brukt på å se interessante dokumentarer om amishfolket - de lever som vi gjorde for lenge sida. De har hest og kjerre i stedet for biler, mange har verken elektrisitet eller innlagt vann, og skolegangen er kun basislæring for 6-14-åringer.

4 kommentarer:

  1. Ja, du utforsker fisken på annen måte en EA skjønner jeg :-)
    Er nok lærerikt og ser ut som dere har det bra.
    Klem fra meg :-)

    SvarSlett
  2. Hehe, ja.. Der går vel involler og alt ut, og så sitter man igjen med den ønskede fangsten :) Vi skal undersøke absolutt ALT! ;) Hahaha

    SvarSlett
  3. Oj, mye artig man kan finne på med fisken skjønner jeg :P ser artig ut! Kos deg videre <3 klem fra kristine

    SvarSlett
  4. Hehe, ja, selv om jeg ikke helt veit hva vi skal bruke alle talla til ;) Men er gøy å jobbe litt praktisk også :D Klem tilbake!

    SvarSlett