tirsdag 27. september 2011

Klauvskjæring og veterinærmøte

Det regner og regner... Mørkt og vått og kaldt... I dag var det iallfall en annerledes dag på skolen. Først var det kjemi, men så dro vi til Bodin Gård og fikk se på en klauvskjærer (eneste klauvskjærer i Norge som er ansatt hos Tine) som brukte en rar maskin til å sette fast kyra i, for så å kunne jobbe i en behagelig stilling og være så effektiv som mulig. Han fortalte litt om åssen sykdommer som kunne oppstå på grunnlag av forskjellige ting, og vi fikk se et kubein skåret over på tvers så vi skulle se anatomien ordentlig. Det er ganske likt som å beskjære en hov - bare at kyra har to større såleoverflater og hestene en sammenhengende såle med en hard hornvegg. Det rare var at han brukte en slags sliper/pussemaskin for å beskjære, men den var iallfall effektiv - klauvspruten sto og det regna små biter.

Maskina der kyra går inn ob blir stroppa fast:

Den lille skjæredingsen:

Slipemaskina:

Klauvens anatomi:

Snart ferdig beskåret:

Jeg hadde tenkt til å sykle innom byen for å fikse det siste med bremsene og gira på sykkelen før jeg dro hjem igjen, men da jeg kom inn på G-sport sa han fysakken at de ikke tar imot sykler før neste uke fordi det er "elleville dager" der nå og det er for mange folk der til at de kan få tid til å se på sykler. Dårlig gjort! Nå hadde jeg altså sykla i tre kvarter bare for å kunne få fiksa på sykkelen, og så blir jeg bedt om å komme tilbake neste uke - huff! Jeg tok meg en matbit utafor på torget der før jeg satte kursen hjemover, men mens jeg satt der kom det noen folk fra NRK og lurte på om de kunne intervjue meg - ja, hvorfor ikke - men da de begynte med "Hva synes du om ordførervalget her i Bodø?", måtte jeg le og si at jeg trolig ikke var den rette å spørre (og la til at jeg hadde stemt for Oslo). En liten latter fikk iallfall turen hjem til ikke å være så lang.

På kvelden var det igjen noe morsomt - veterinærsamling på UiN (samtidig som vi spiste pizza). Det var en stordyrsveterinær, to smådyrsveterinærer (med egne klinikker), en fra Mattilsynet og ei som er ansatt innafor noe fiskegreier som satt i panelet. Først holdt alle et lite foredrag før det blei åpna for spørsmål. Jeg er iallfall blitt mer sikker på at jeg ikke skal bli smådyrsveterinær!

Stordyr/produksjon, smådyr, Mattilsynet, smådyr og akva:

Mattilsynetforedrag:

1 kommentar:

  1. Æsj, så irriterande å ikkje få hjelp, når ein har brukt lang tid på å faktisk koma seg bort til butikken. Lukke tl neste gang!:)

    SvarSlett