torsdag 24. mars 2011

Opera og Spätzle

I går kveld hadde en kompis av meg, Dion Hargrave, konsert på UiA. Han sang flere forskjellige stykker og arier; bl.a. fra "Die Zauberflöte", "Carmen" og noe fra Mozart.

Dion:

Spätzle-Shakeren jeg skreiv om ved juletider så endelig noe anna enn innsiden på skapet i dag. Jeg fulgte oppskrifta som sto skrevet på selve shakeren, men da jeg kom til 200 g. mel, kom jeg ikke lenger. Jeg hadde verken ei kjøkkenvekt eller et litermål med gram på, så da var det bare å ringe til mamma. Hun var behjelpelig med å veie opp melet for å fortelle hvor mange desiliter det var, men da vekta hennes ikke responderte - eller overresponderte ved å gå bananas, ringte hun til tanta mi på Hamar og forklarte situasjonen. Sånn har det seg altså at jeg her i Kristiansand måtte ha hjelp fra Hamar for å prøve ut denne merkelige tingen.

Finne fram alt:

Følge oppskrifta:

Shake og sette på hue til litt svelling:

Klemme ut i kokende vann:

Etter noen minutter har man hjemmelaga pasta:
SPÄTZLE !

Nå blir det straks senga på meg. Jeg fikk ikke lagt meg før klokka seks i dag tidlig fordi jeg skreiv en oppgave om den spanske rideskolen i Wien, og som vanlig skreiv jeg det på ei natt.

6 kommentarer:

  1. Dette så jo spennende ut da - godt og kunne hjelpe :-) Var det veldig godt eller?????????
    Og litt sprø er du jo som ikke sover om natta også, du legger deg når andre står opp........
    Ønsker deg en riktig god helg.
    Stooooooooooor klem

    SvarSlett
  2. Det var kjempegodt! Men det smakte ikke helt som det skulle. Det skal smake pasta, men det jeg lagde smakte som vafler ;) Jaja... Takk for hjelpa! Ja, jeg er litt gal når det gjelder å skrive oppgaver om natta, men det funker for min del :)
    Klæmma tebake!

    SvarSlett
  3. Oj, så mye jobb for litt spätzle!

    Det verste er at jeg har 500 gram liggende i skapet har hjemme =/

    SvarSlett
  4. Hehe, sånn er det når jeg har fått en shaker - da må den jo brukes!

    SvarSlett
  5. Dette må vi definitivt prøve sammen en gang!
    Resultatet så ikke helt ut som Spätzle...
    Men jeg håper det smakte for det :-D

    SvarSlett
  6. Hehe, nei de blei litt for blaute i fisken.. Men bra konsistens inni ;)
    Smakte vafler, så var ikke helt den forventede smaken heller.. Jaja..

    SvarSlett