mandag 1. november 2010

Taco, sykkel og bøker

I går var jeg så heldig å få ekte norsk taco til middag. Sabine, Lisi og jeg lagde middag sammen, og denne gangen var det jeg som skulle lage dessert. Etter en telefon til Bobbo (min kjære mormor), blei det fastlagt at jeg skulle få til "Tilslørte Bondepiker" (noe som forøvrig er vanskelig å forklare på tysk). Jeg piska krem (for hånd!) og stekte ferdig strøet, men etter middagen var vi visst så mette at ingen orka alt. Min resterende halvpart blei dermed spist som frokost.

Når jeg skal forklare denne "norske" varianten av taco, som Sabine og Lisi var stolte over å ha fått med seg, vil jeg nok ikke helt kjenne meg igjen. Oppskrifta gikk nemlig ut på å ha kjøttdeig, tacosaus og en boks med mais og erter oppi ei gryte, koke dette sammen, steke lefsene til kjeks og deretter spise dette med kniv og gaffel - virkelig norsk! Eller... Jaja, jeg får vel vise dem ordentlig taco en anna gang. Prøvde å forklare dem hvordan vi "normalerweise" spiser taco, men de var fast bestemt på at dette var norsk taco.

Lisi med "norsk" taco:

De fikk iallfall med seg "ost på toppen":

I dag blei forelesningene i grammatikk avlyst, så da bestemte jeg meg for å ikke dra til UiA. De siste to timene var uansett bare to i klassa som skulle ha om noe tyskt noe i et foredrag, så det var ikke så veldig givende. Jeg fikk prata med Hanna da jeg kom hjem, og det var visst ikke så mye jeg hadde gått glipp av.

Det jeg tilbragte "formiddagen" (for tida er dette for meg til og med klokka 16.00) med å gjøre, var å levere sykkelen min til reparasjon. Jeg prøvde nemlig å skifte dekk i går (det gamle er helt ødelagt og sprukket), men jeg ga opp etter en og en halv time. Armen som skal løsnes for å få av hjulet var nemlig rusta fast, men også etter noen råd fra pappa med påfølgende forsøk, gikk det ikke. En trøstesløs Heidi Marie med såre, svarte og oljete hender labba da inn i leiligheta til en entusiastisk Sabine som lurte på hvor hun hadde vært. Jeg sa som sant var, og hun forsto at jeg ikke akkurat var så veldig blid på den sykkelen.

Jeg fikk altså levert sykkelen hos G-Sport på "Sandens", og de skulle ringe når det var noen nyheter. De lurte på om jeg trengte den i dag, for det kunne kanskje bli seint før jeg fikk den igjen, men jeg sa jeg helst burde ha den i morra. Jeg skulle da få en telefon uansett for å få vite hvordan det lå an, men ennå har ingen ringt meg (kl.21.00) - hva skal jeg nå tro?

Jaja.. Det var da min gamle sykkel som er blitt sjuk, men jeg må vel pleie pensjonisten min også - nykommeren er jo i Oslo.

For å koble av litt, gikk jeg inn i noen butikker for å kikke. Jeg endte opp hos "norli" etter å ha sett skiltet "POSESALG KUN 99 KR.". Det tok ikke lang tid før jeg satte meg ned for å finne noen gullkorn. Etter rundt en time i butikken, gikk jeg ut med en stappfull pose med bøker - nærmere bestemt 12. Tenk det - 12 bøker (ikke noen dårlige, altså!) til 99 kr.! Det "zahlt sich aus", skal jeg si deg!

Bøkene:

1: "Bare en liten visitt i Helvete" av Rolf Bergsten
2: "Ein stad å møtast" av Reidun Elise Foldøy" - ei novellesamling
3: Narnia-bøkene 2: "Løven, heksa og klesskapet" av C. S. Lewis
4: "Bli med dyrene på jobb!" av Karianne H. D. Hansen
5: Millennium-bøkene 1: "Menn som hater kvinner" av Stieg Larsson
6: "Drømmefangeren" av Unni Lindell
7: "Folk flest er skeive. Queer teori og politikk" av Agnes Bolsø
8: "Gutter er gutter" av Nick Hornby
9: "Fra mine hender til dine" - Lærdom fra et liv med trening av vinnerhester - av Monty Roberts
10: "Arr på sjelen" av Val McDermid
11: "Siste fristelse" av Val McDermid
12: "Winkie" av Clifford Chase

Og så var det bare å tusle hjemover fra byen (tok meg omtrent en halv time), men det gikk fortere med mamma i den andre enden av røret - det blir nok kjedeligere i morra på vei til skolen (i tillegg til at det tar ca. 45 min.).

6 kommentarer:

  1. He he.... Du må nok lage en EKTE tacomiddag til jentene en gang ja... ;-)
    Kjempevarp av bøker du fikk tak i der da... Så bra! Kanskje vi kan låne noen etterhvert....
    Jeg syntes også det var koselig i å være i den andre enden av røret.... Alltid koselig å prate med deg, go'jenta mi.
    Skal hilse fra pappa også.
    Stooooor klem fra meg. :-)

    SvarSlett
  2. Ja, får lage NORSK taco!
    Ja, er veldig fornøyd med det jeg klarte å få tak i og presse ned i den lille posen (den var mindre enn en bærepose). Pappa får lese om "Bare en liten visitt i Helvete" - den var ment til ham :)
    Og du har lært deg åssen du får "Mamma" som navn! - Gratulerer!!!

    SvarSlett
  3. Nainainai, må reparere sykkelen hos han gale dansken ved Kjøita eller hos Nordbys i H. Wergelandsgate.

    SvarSlett
  4. Den taco`n så virekelig fristende ut så den var nok norsk! Skal du finne ut om gutter er gutter nå da.Få føttende i varmt vann før du legger deg, da blir du frisk da???

    Hilsen fra ARK

    SvarSlett
  5. Tale: Hehe.. Ok, neste gang.. Nå er den iallfall reparert og grei å bruke ;) Fikk en melding i dag tidlig om at den var klar :D

    Beste: IKKE norsk! Huff.. Tja.. Den "Gutter er gutter" handler om en liten gutt som utnytter en mann, og denne mannen utnytter gutten til å skaffe seg dame på aleneforeldretreff (selv om han egentlig ikke har noe barn i det hele tatt - nærmest er bare denne gutten som kommer på besøk).
    Ja, jeg skal prøve å varme dem så godt jeg kan :)

    SvarSlett
  6. Deilig mat :-)
    Kjedelig sykkel.....
    Bra tidsfordriv - bøkene altså.

    Skjønner at sykkelen er i gang igjen. Ønsker deg en fin tirsdagskveld. Stooor klem.

    SvarSlett