onsdag 25. mai 2011

Eksamen, bursdag, Sarah og Søgne

Nå har jeg kommet meg ned til Kristiansand igjen og hatt min nest siste eksamen dette semesteret - muntlig i fonetikk. Det er noe spesielt med det å skrive noen rare tegn, ikke skjønne bæret, lese det høyt for til sist å høre på det man sjøl har sagt og forstå det.

Var med på feiringa av Merita i går sammen med Tale og mange andre folk. På kvelden var det filmkveld hos Sarah sammen med Hanna der vi så "Big Momma's House" og "She's all that". På vei hjem møtte jeg nok et nattdyr - et stort pinnsvin som sto vet et tre på fortauet og strakte ut piggene mot meg. Jeg satte meg ned på huk og inspiserte den store kråkebolla, men da fikk den nok og labba en meter unna meg.

Dagen i dag har jeg brukt i Søgne hos Karen Marie og familien. Vi var og så på det nye huset deres og de nærmeste naboene også (hester).

Karen Marie og hestene:

Finfin hest:

7 kommentarer:

  1. KOSELIG !!!!!!!! :-D

    SvarSlett
  2. Hei;) ser at du studerer tysk på UIA. Skal begynne på samme studie til høsten, men er skikkelig usikker på om jeg er flink nok. Kan du fortelle meg litt (helst mye) om hvordan studiet er? Hvor god bør man være i tysk før man begynne? Hadde tysk nivå II på vgs ( for 2 år siden, så husker ikke alt jeg lærte da. Kan det sammenlignes med undervisningen på vgs? er lærerne tyske?
    Silje;)

    SvarSlett
  3. "...er noe spesielt med det å skrive noen rare tegn, ikke skjønne bæret, lese det høyt for til sist å høre på det man sjøl har sagt og forstå det". Haha, så sant, så sant! :)

    SvarSlett
  4. Mamma: Ja, kjempekos med ungene og hester igjen. Var der i dag også.

    Ane: Jepp, kan du ikke se for deg meg sitte og måtte lese alt høyt og høre etter hva jeg sier for å forstå hva som står på papiret? Tihi..

    Silje: Studiet er i år den siste modellen av den typen jeg har hatt og til neste år blir det annerledes, men en forbedret utgave vel å merke. Vi var så og si prøvekaniner for dette studiet ettersom det ikke har vært så mange studenter der de forrige årene.

    Dette året har vi hatt:
    Høsten: Et emne i praktisk tysk der vi oversatte tekster fra norsk til tysk og snakka om politikk, kultur og historie i Tyskland; emne nr.2 var litteratur der vi analyserte dikt og dramaer og små noveller. Siste emne var grammatikk (her blir det gått gjennom nøye nesten fra bunn, og jeg hadde ingen problemer med å følge læreren).
    Våren: Litteraturen gikk mer ut på roman- og dramaanalyser, grammatikken blei litt mer utfordrende i tillegg til at vi fikk fonetikken inn i emnet. Det var noe helt nytt for meg, men det blir gått igjennom fra bunn av. Oversettinga var det samme som i høstsemesteret.

    I tillegg hadde vi en dobbeltime i uka med historie, kunsthistorie og føderalismen i Tyskland. Til sammen i uka hadde vi 18 undervisningstimer fordelt på fire dager. 1-2 framføringer om valgt tema i halvåret i tillegg til høsteksamenen, 1 innlevering i grammatikk før høst- og våreksamen og en innlevering av en artikkel med selvvalgt tema før våreksamenen. Dertil må man jo lese de bøkene man analyserer i timene.

    Jeg hadde tysk på videregående fram til 2. klasse, men ingen fordypning eller annen tyskundervisning i 3. klasse og jeg klarte meg fint i studiet. Undervisningstypen er litt som på videregående der vi leste, oversatte tekster, pugga grammatikk osv. Det som var nytt var analyseskriving på tysk. Det er som de analysene vi måtte skrive i norsktimene på skolen, men nå altså på tysk - det var en liten utfordring, men vi fikk veiledning. Fonetikken var helt ny, men det skal nok gå bra.

    Jeg hadde en tysker, Herr Weibel, i litteratur og fri tekstproduksjon, ei tysk dame, Frau Franz, i foredragsholding/praktisk tysk og fonetikk og en norsk fyr, Ole Letnes, i oversetting, litt kultur og historie og i grammatikk.

    Det har vært noen i klassa mi som ikke har hatt tysk på 20 år og vel så det, og de klarte seg gjennom hele studiet, de også, så jeg tror nok du skal klare det med tysken så ferskt i minne.
    Masse lykke til og si ifra hvis du ønsker å kjøpe brukte bøker!

    SvarSlett
  5. Hei du tysktalende klatremus, står bra til skjønner jeg :-)
    Stooor klem

    SvarSlett
  6. Tusen hjertlig for all info;)Vil gjerne kjøpe bøker, men venter til jeg har kommet inn og at alt er i boks først:D Silje

    SvarSlett
  7. Gå inn å sjekk bloggen min da ;) Har 2 blogger nå. Her er hestebloggen: http://www.hest.no/blogg/?bid=47107
    Den andre bloggen blir med litt mere hobbyting :)

    SvarSlett